Kommunerne vil ha spin

Vores alle sammens gratisavis (eller en af dem…) dato skriver i dag, at de nye kommuner er i fuld gang med at skærpe deres medieprofil i form af ansættelse af kommunikationsmedarbejdere.

Det er nu ikke noget nyt. Det nye er, at DICAR (Danish Institute for Computer Assisted Reporting, hedder de vist) har lavet en undersøgelse, der viser at fire ud af fem vælger at tage et skridt i den kommunikative retning.

Det er heller ikke for tidligt. Som journalist har jeg gang på gang oplevet, hvordan kommunerne er det sted i det statslige Danmark, hvor det er allersværest at få svar på sine spørgsmål:

Sætninger som…

“Det har jeg ikke lige tid til nu”

“Det kan vi desværre ikke udtale os om”

“Ehmmm… altså… det er jeg nu ikke så glad for at fortælle dig noget om”

“Tjo, men jeg må ingenting sige”

…. er hverdagskost, når man ringer til en kommune – uanset om man er på jagt efter en faktaoplysning eller vil “tale med den ansvarlige!!”

Jeg hilser det derfor yderst velkomment, at kommunerne ansætter kommunikationsfolk. Ét sted at ringe hen og én forholdsvis forstående person i den anden ende af telefonrøret vil forhåbentligt gøre det til en mere positiv oplevelse at ringe til kommunerne fremover.

(hvis så bare visse journalister kunne komme sig over deres frygt for at ringe til en “spindoktor”, som kom.folkene automatisk hedder på visse redaktioner rundt om i landet🙂

One thought on “Kommunerne vil ha spin

  1. Fagbladet Journalisten havde i sidste nummer en gennemgang af kommunerne, hvor man kunne se antallet af nyansættelser.
    Mht henvendelser til kommunerne, så er mine erfaringer helt anderledes: Jeg får normalt et fyldestgørende svar.

Skriv et svar

