Hvad får virksomhederne til at holde sig på den “rene” sti?

En ny undersøgelse foretaget af Luigi Zingales fra University of Chicago viser, at det hverken er reguleringer, aktionærerne eller de gode gamle principper, som godt købmandsskab, der får virksomhederne til at holde deres sti ren og dermed agere etisk korrekt.

Svaret på hvad der får virksomhederne til at holde sig på måtten, er hverken mere eller mindre end frygten for dårlig omtale. Så meget for ideen med at gøre det rigtige – bare fordi det er det etisk korrekt eller bare det logiske valg. Medierne har måske lige så meget magt som den mest kyniske går rundt og tror…

Undersøgelsen er baseret på det russiske marked i tidsrummet 1999-02, men der er ingen grund til at tro, at det ikke gælder de vestlige lande.

Eller er der det? Er vi virkelig så bange for medierne, at vi gør alt for at undgå dårlig omtale?

En artikel fra University of Chicago henviser til et eksempel hvor Richard Grasso i 2003, mistede sit job som formand for New York Stock Exchange , da hans enorme løn blev kendt i medierne. De samme direktører som havde godkendt lønnen, skiftede mening så snart den negative presse bleve en realitet.

Det viser lidt om hvor stor magt medierne har, og hvad virksomheder vil gøre for at undgå dårlig omtale.

Sjovt nok kan man finde samme sammenfald i historien ovenfor, hvor TV2 skifter mening om et indslag efter (de andre) medier skaber røre om deres valg af historie.

Jeg er sikker på, at vi kan finde massevis af lignende sager. Det er jo fint nok så længe det får virksomhederne til at træffe den “rigtige” valg. Problemerne opstår når virksomhederne træffer det forkerte valg – bare fordi de vil undgå dårlig omtale.

Her kan man også finde eksempler både blandt virksomheder og ikke mindst politikere, der i dag nærmest lever af at undgå dårlig omtale.

En god morale er at man selv tager stilling til en sag ud fra fakta – og ikke lader medierne råde. For ikke alt er sandt, bare fordi det står i avisen…

3 thoughts on “Hvad får virksomhederne til at holde sig på den “rene” sti?

  1. Det er typisk at det er viktigere med god medieomtale enn nødvendigvis å ha en virksomhet hvis mål er å holde sin sti ren.

    I forbrukerprogrammer på norsk tv er det en gjenganger at bedrifter framviser dårlig kundeservice, helt til kunden står på døra med et tv-team på slep. Da ordnes alt raskt og enkelt!

  2. Hans Petter – det er nøjagtigt det samme i DK – vi har en del forbrugerprogrammer som fungerer på samme måde – og har vi naturligvis også vores aviser som Ekstra Bladet (www.eb.dk) og B.T. (www.bt.dk) som også er forbrugernes vagthunde – på godt og ondt

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s