Det ved jeg ikke

Arbejdsmetoderne blandt amerikanske spindoktorere og kommunikationsmedarbejdere adskiller sig tilsyneladende sig ikke synderligt fra hinanden.

Ikke overraskende, vil nogen måske sige, men alligevel nok til, at den amerikanske reporter, Sharyl Attkisson har bemærket en vis lighed blandt de “værktøjer” som en spindoktor over there benytter sig af.

Sharyl Attkisson arbejder for CBS News og ved at sammenligne noter med kollegaer fra nyhedsbranchen, har hun lavet en tankevækkende top 10 under navnet “The PR Playbook”. Listen handler om, hvordan amerikanerne håndterer en negativ historie – uanset om spindoktoreren så kommer fra et politisk parti, en organisation eller en virksomhed.

Listen er egentlig old news for kommunikationsbranchen, også den danske, som kan blive bekræftet i, at spin (næsten) er ens over hele verden. Og dog, tag nu en oplevelse, som Sharyl eller en kollega tilsyneladende har haft med en non-profit organisation, der får midler fra særinteresserer. Oplevelsen, som nok ikke ville forekomme i Danmark (eller ville den?), har Sharyl brugt til en Q & A for kommende spindoktorer, hvis de ikke vil fortælle, hvor deres organisation får penge fra:


Reporter: Får i støtte fra x?

Svar: Det kan jeg ikke svare på
Reporter: Ved du det ikke
Svar: Jeg har ikke den information
Reporter: Kan du skaffe den information så?
Svar: Jeg er ikke sikker på, at jeg kan finde ud af det.

I tilfælde, at reporteren ved, hvor pengene kommer fra:

Reporter: Hvor meget modtager i fra X?
Svar: Det kan jeg ikke svare på
Reporter: Bare et slag på tasken, er det en lille eller en stor del af jeres budget?
Svar: Bare lidt, men jeg kan ikke sige, hvor meget. Men garanteret bare en lille procentdel
Reporter: Er det en procent, fem? Bare en vurdering ville være fint.
Svar: Den information har jeg ikke og jeg er ikke sikker på, at jeg kan få den.
Reporter. Hvis nu det er en lille procentdel, er det så seksciftet eller mere
Reporter: Det ved jeg ikke

Hvis så reporteren afslører støtten, så opfør dig forarget og forsvarende. Opfør dig som om, at I er blevet anklaget for en forbrydelse og, at du tager afstand fra den slags journalistisk”

Tjaa… en dansk informationsmedarbejder i Kattens Værn ville nok ikke kunne slippe afsted med at være så umeddelsom.

Skriv et svar

