Den perfekte pressemeddelelse?

Det er godt nok et emne, der er oppe og vende jævnligt i PR-kredse: “Hvordan skriver man den perfekte pressemeddelelse?

“Det samme emne bliver sjovt nok diskuteret rundt om på mediernes redaktioner: “Hvorfor skriver de ikke nogen bedre pressemeddelelser?”

Tom Foremski satte i februar gravstenen over den traditionelle pressemeddelelse i en af verdens mest læste blogs Sillicon Valley Watcher i indlægget Die! Press Release! Die! Die! Die! Det er ganske interessant læsning og der er også et væld af interessante kommentarer.

Kort referat: Pressemeddelelser er selvfikserede og intetsigende. Journalisterne ønsker i stedet facts og links til yderligere information (aner man en internet/blog-fikseret holdning her?)

Bolden blev i dag taget af Todd Defren fra Shift Communications, der har lavet en GRATIS template til “den perfekte pressemeddelelse”. Hent templaten via Tom Defrens blog PR-Squared

Social Media Press Release, som templaten hedder, er ret fancy: Øverst kontaktdata, så hovedvinkel, news facts og så et væld af links, fotos, MP3 filer og podcast links, grafisk materiale (logoer etc), videobidder, link og rss-feed til et site specialbygget til formålet/budskabet, tecnocrati tag links og så – tænke sig! – citater fra relevante personer.

Der er ingen tvivl om, at der sendes meget ud i PR-øjemed, der aldrig finder vej til spalter og sendeflader. Men er det her virkelig måden at gøre det på?

Vi tror fortsat mest på artikel-nære tekster, der ligner noget journalisterne kender. Men det kan da diskuteres, om vi skal afprøve en ny taktik…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: