Den trykte avis er yt…

…som nyhedskilde i USA i hvert fald.

En ny undersøgelse from over there viser, at kun 10 procent benytter de trykte aviser som nyhedskilde nummer 1.

Undersøgelsen, der er foretaget af analysevirksomheden Zogby International, lister således de trykte aviser som en klar bundskraber i forhold til hvor man som nyhedssøgende får sine nyheder fra.

Som en klar nummer 1 på denne liste finder vi (nok ikke overraskende) internettet. Næsten halvdelen af de adspurgte (48 procent) havde nettet som den forestrukne kilde mod kun 40 procent sidste år. Tallet er endnu højere hvis man tager hensyn til alderen. De unge (18- årige) benytter således nettet endnu mere – her er tallet nemlig på 55 procent. Til sammenligning er det kun 35 procent af dem der er 65 eller ældre der bruger nettet som nyhedskilde numero uno.

29 procent foretrækker TV og 11 procent radioen.

Mest troværdige

De ovenstående tal er nok ikke så overraskende, men at et flertal af amerikanerne mener at online nyhederne også er de mest troværdige kommer måske som en lille overraskelse.
32 procent finder således nettet mest troværdigt, herefter kommer aviserne (22 procent), TV (21 procent) og radio (15 procent).

Utilfredsheden med journalistikken

Et andet interessant resultat af undersøgelse er, at hele 64 procent af de adspurgte er utilfredse med kvaliteten af journalistikken. Og endnu flere (67 procent) mener, at den traditionelle journalistik er ude af trit med hvad læserne ønsker.

87 procent mener dog at professionel journalistik vil spille en afgørende rolle i fremtiden, og 59 procent mener, at blogs også har en afgørende rolle i fremtiden.

Jeg kan kun sige, at jeg også får langt de fleste nyheder via nettet. Men det er typisk via online udgaverne af de trykte aviser, sååå… jeg vil ikke sige at den trykte avis er yt, men bare at online er mere interessant fordi den altid er opdateret. Men jeg kan stadig bedst lide at læse nyhederne i en fysisk avis fremfor via en pc-skærm. Kald mig bare gammeldags – men jeg var også lang tid om at gå fra vinyl til cd. Og jeg har stadig et par hundrede LP’er stående på mit kontor derhjemme… 🙂

Skriv en kommentar