Er du i tvivl, så…

Berlingske Business havde forleden dag en spændende og tankevækkende gennemgang af pr-branchens udvikling gennem tiderne. Anledningen var naturligvis den række af opsigtsvækkende sager, der har omgærdet branchen gennem det sidste år. Som Berlingske så rigtigt skriver, er det et sært paradoks, at (nogen af) de virksomheder, der rådgiver om krisekommunikation selv falder i en etisk fælde. Et andet paradoks er også, at den branche, der lever af kommunikation, nu står tilbage med et ikke særligt flatterende eftermæle – om ikke blandt den brede befolkning, så i hvert fald blandt medier, kunder og journalister…

Ifølge Peter Gustafsen fra kommunikationsbureauet Prospect, så kan en del af de sager, vi har set på det senest, være opstået af, at pr- og kommunikationsbranchen er en brance, der består af mange iværksættere.
– Det betyder, at man helt naturligt bliver kort for hovedet og er utålmodig. Man glemmer de etiske dyder, fordi man er så opsat på vækst. Der er mere prestige i at vinde nye kunder i stedet for at udvikle de eksisterende kunder. Derudover er det et mega-problem, at ledelsen i mange pr-bureauer mangler professionel sparring fra en bestyrelse. Mange sager kunne være undgået ved det, for en bestyrelse ville ikke acceptere, at man tog en konkurrerende kunde ind, siger Peter Gustafson til Berlingske og henviser dermed blandt andet til sagen om Gunbak, der sagde ja tak til Postdanmark som kunde samtidig med, at man havde konkurrenten Citymail i kundekartoteket.

- Man skal have modet til at sige nej til den ekstra indtjening. At have et langvarigt kundeforhold er ligesom at indgå et ægteskab. Derfor må man have evnen til at sige nej til fristelserne. Det er så enkelt. Man må gøre op med sig selv, om man er til one-nightstands eller et trofast ægteskab, siger Peter Gustafson om det velkendte dillemma.

Jeg er helt enig med Peter Gustafson. Med andre ord, så handler ”dobbeltkundeproblemet” blot om at gøre det rigtige. Hvis man som K-virksomhed og rådgiver har et oprigtigt ønske om at gøre det rigtige her i livet, og dermed også for sine kunder. Jamen, så er man jo ikke i tvivl om, at man ikke kan håndtere to kunder af den kaliber inden for samme branche.

Mange af de sager vi har set i det seneste år kunne være undgået, hvis blot de involverede lige havde set godt efter i spejlet. Jeg ved det er frygteligt banalt, men det handler blot om det gamle ordsprog, at hvis du er i tvivl, så gør det rigtige. Hvis flere fulgte deres hjerte, faglighed og samvittighed, i stedet for instinktet for vækst, bundlinien og kundens størrelse, så ville vi nok ikke have set sager som den om Burson-Marsteller, der samtidig med et kundeforhold til Forbrugerrådet uden rådets viden og samtykke påtog sig at løse en opgave for SPT-foreningen, der efter Forbrugerrådets opfattelse havde til formål at underminere Forbrugerrådets troværdighed. Eller den al for velkendte sag fra Waterfront, hvis medarbejder Jesper Schou Hansen blev anklaget af NCC for at udøve afpresning i en byggesag. Han var samtidig medlem af borgerrepræsentationen på Københavns Rådhus, og det satte gang i en diskussion om politikeres konsulentarbejde.

Hvis bare man hos Burston-Marsteller, Gunbak og Waterfront havde taget en dyb indånding, mærket efter indvendigt og dernæst gjort det åbenlyse rigtige. Så havde vi måske sluppet for nogen af de kedelige sager, der på det seneste har plaget vores branche, så den i nogen kredse nu er omgivet af en lummer duft af kynisme, pengegriskhed og mangel på etik. Og det er synd for sådan er vi jo ikke.

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 46 other followers

%d bloggers like this: